Jeśli już wybraliście miejsce w którym ma odbyć się
ślub, pora wybrać miejsce wesela.
I tu zaczęły się pierwsze schody, ale o tym później.
Ponieważ nie mieliśmy nawet wizji tego, gdzie powinno odbyć się wesele, zaczęliśmy od przeglądania domów weselnych w
okolicy. Jedne podobały nam się bardziej, inne mniej.
Niektóre
były podejrzanie tanie, inne bez wątpienia poza Naszym zasięgiem cenowym.
W grę
wchodziło również organizowanie wesela samemu, w wynajętym lokalu.
Najpierw oszacowaliśmy mniej więcej ilu zaprosimy gości.
Potem zastanowiliśmy się nad tym, co jest dla nas najważniejsze.
Mój
D. bardzo chciałby, żeby wesele było dwudniowe.
Dla
mnie istotne było, żeby parkiet był dość spory, bo kocham tańczyć.
Oboje
uznaliśmy, że chcemy, żeby część przeznaczona do spożywania posiłków
oraz
parkiet znajdowały się w jednym pomieszczeniu.
Z
uwagi na dzieci oraz osoby starsze, nie chcieliśmy lokalu na piętrze.
Ponieważ
nasze rodzinne miejscowości dzieli odległość 60 km , konieczny był również
parking.
Fajnie
byłoby również, żeby miejsce znajdowało się delikatnie na uboczu,
tak, żeby nie
było słychać ruchu ulicznego.
Oczywiście
popytaliśmy o opinie naszych znajomych,
ale niestety zazwyczaj wyglądało to
tak,
że jeśli jedna osoba chwaliła dany lokal, to inna ganiła.
Usłyszeliśmy
za to wiele historii związanych z umowami z lokalami.
Oto
lista rzeczy o które powinniście się dowiedzieć przed podpisaniem umowy.
Uzbrojeni w dokładnie taką listę wybraliśmy się na spotkanie z menadżerem.:
Opłaty:
1. Jaka jest cena wynajęcia
lokalu od osoby.
2. Czy istnieje możliwość
uzyskania rabatu w sytuacji, kiedy wesele będzie duże.
(Często
zdarza się, że lokale proponują procentową zniżkę lub kwotą np. 10 zł od
talerzyka mniej)
3. Do kiedy należy uregulować
płatność za lokal.
(Obecnie,
kiedy coraz częściej młodzi sami organizują sobie wesele, dlatego niektóre lokale wymagają tylko
części płatności przed weselem)
4. Zapytajcie również o
zniżkę za dzieci.
(Zazwyczaj za dzieci do 5 roku życia nie płacimy, a za
dzieci od 6 do 15 lat płacimy połowę)
5. Jeśli planujecie
poczęstunek dla zespołu/ DJ, kamerzysty czy fotografa, zapytajcie, czy
istnieje możliwość zmniejszenia opłaty za te osoby (zniżka nawet do 50%).
Lokal
1.Czy
sala weselna jest jedyną salą weselna w danym lokalu i czy tego dnia będzie
odbywało się jeszcze jakieś przyjęcie.
2.Ile
maksymalnie mieści się osób w sali.
3. W
ilu salach będzie się odbywało przyjęcie. Zdarzyło mi się być gościem na weselu,
na którym młodym udostępniono osobną salę do tańczenia, która okazała się być
holem przy klatce schodowej.
4. Czy
można korzystać z obiektów przy sali np ogród.
5. Czy
na terenie lokalu obowiązuje bezwzględny zakaz palenia?
6. Czy w lokalu jest
klimatyzacja?
7. Czy jest awaryjny
klimatyzator?
8. Czy klimatyzacja jest dodatkowo
płatna
9. Kto zajmuje się obsługą
klimatyzatora?
10. W jaki sposób ustawione
zostaną stoły i czy można zmienić ich ustawienie?
11. Czy dekoracja sali jest w
cenie?
Menu
1. Z
ilu posiłków składał będzie się poczęstunek (ile dań gorących ile
zimnych)
2. Czy
dania gorące podawane są na półmiskach czy każdemu na osobnym talerzyku
3. Czy
przystawki są w razie potrzeby dokładane (uzupełniane), czy płacimy tylko
za to co jest na stole.
4. Czy
możliwe jest wybranie potraw, czy zostaną one odgórnie narzucone
5. Czy
wybieramy menu z propozycji przedstawionych przez lokal czy możemy
zaproponować własne potrawy.
6. Czy
istnieje możliwość degustacji.
(Coraz częściej lokale zapraszają pary
zainteresowane weselem, wraz z rodzicami, na degustacje jeszcze przed
podpisaniem umowy)
7. Czy
jedzenie pozostałe po przyjęciu będzie można zabrać?
8. Czy zabrać można
tylko to co jest na stole?
(Ja osobiście uważam, że skoro płacę za osobę to
każde danie gorące niewydane powinno zostać zapakowane i oddane)
9. W
jaki sposób reszta jedzenia jest pakowana? Czy musimy mieć własne
opakowania?
10. Kiedy
jedzenie mamy odebrać?
11. Czy
ciasto i tort jest wliczone w cenę? Jeśli nie, to czy musimy mieć na nie fakturę?
12. Czy
lokal pobiera opłatę za pokrojenie tortu / wwiezienie tortu na salę/
przechowanie tortu w lodówce?13. Czy
w cenie są owoce?
Alkohol
Bardzo zdziwiło mnie, że niektóre lokale wprowadzają opłatę zwaną „korkowym”.
Nigdy wcześniej nie spotkałam się z takim określeniem.
Korkowe jest to opłata pobierana przez lokal, za to, że można spożywać w nim alkohol.
Pobierana jest albo od butelki albo od osoby.
Waha się od 1 zł do 40 zł.
Dlatego a propos alkoholu warto wiedzieć:
1. Czy alkohol musi zostać wykupiony w lokalu, czy możemy zakupić alkohol sami ?
(jeśli kupujecie alkohol sami musicie liczyć się z tym, że właściciel może poprosić was o okazanie faktury)
2. Czy jest korkowe i ile wynosi?
3. Czy alkohol podawany jest przez osoby z obsługi czy przez kogoś z rodziny?
4. Czy na alkohol zostanie udostępnione osobne pomieszczenie?
5. Czy udostępniona zostanie lodówka na alkohol?
6. Czy istnieje możliwość ustawienia dodatkowego stołu na alkohole tzw kolorowe
Dodatkowe
1. Do której może trwać wesele
(zdarza się, że lokal zastrzega sobie, że wesele
musi skończyć się np o 5:00 ponieważ
obsługa pracuje tylko do tej godziny)
2. Czy
przekroczenie danej godziny wiąże się z opłatą, jeśli tak to jaką?
3. Czy
obsługa jest w cenie? (pytajcie nie tylko o kelnerów ale i o kucharzy)
4. Ilu
kelnerów obsługiwało będzie przyjęcie? (od doświadczonych osób wiem, że 1
kelner powinien przypadać na ok 35-50 osób)
5. Czy
w czasie wesela obcny będzie menager sali/ kierownik/ właściciel
6. Czy
kawa i herbata są w cenie? Jeśli nie to jaka jest opłata i w jaki sposób
liczona? (Zdarza się, że liczone są wydane filiżanki)
7. Czy
opłata za osobę zawiera również napoje zimne
(o to akurat zapytał mój D. i
to całkiem przypadkiem i okazało się, że lokal zapewnia tylko wodę z miętą
i cytryną, ale oczywiście, o tym, że soki tudzież napoje kupujemy sami nie
wspomniano:/)
8. Czy obiekt
jest chroniony? Czy jest możliwość, że na przyjęcie wejdzie nieproszony
gość?
(Lokale które organizują kilka wesel jednocześnie posiadają taką usługę)
9. Do
kiedy podajemy ostateczną listę gości? (Im później tym oczywiście dla Was
lepiej)
10. Czy
lokal posiada w swojej ofercie dodatkowe atrakcje?
11. Czy
pokrowce na krzesła są dodatkowo płatne? (najczęściej właśnie tak bywa)
12. Czy
można samodzielnie zorganizować atrakcje? Np pokaz tańca/ognia, fontannę
czekoladową?
(Jeden z lokali zaproponował nam fontannę czekoladową za 1200
zł już obsługą w super cenie tylko dla nich. Niestety jestem bardzo
ciekawska i skontaktowałam się z firmą świadczącą ową usługę i usłyszałam
cenę o połowę niższą, lokal oczywiście został skreślony, bo bardzo nie
lubię krętactwa:)
13. Czy
dla gości udostępniona zostanie szatnia
14. Czy
za szampana na powitanie płacimy dodatkowo.
15. W
jaki sposób szacowane są „stłuczki”. (U koleżanki na weselu pobrano opłatę
40 zł od stłuczonego talerzyka / kieliszka / szklaneczki / filiżanki – o czym
dowiedziała się dopiero po weselu:/ oczywiście nie była to królewska
zastawa tylko zwykły luminarc, od innej zaś właściciel lokalu zażądał pieniędzy
na pranie pokrowców na krzesła oraz obrusów, ponieważ "goście je wyjątkowo mocno ubrudzili i nie będzie można ich położyć na kolejne wesele" :O bardzo mnie to zdziwiło, ponieważ myślałam że pokrowce
na krzesła jak i obrusy prane są po każdym weselu, a jednak nie :)
Lista pytań jest bardzo długa, ale nie bójcie się ich
zadawać.
W końcu to Wy poniesiecie wszystkie koszty, więc warto się
zabezpieczyć.
Dobry menadżer nie będzie wymigiwał się od odpowiedzi na nie.
Moja
rada?
Uważam, że warto mieć to wszystko zapisane w umowie.
Słyszałam o sytuacji kiedy młodzi pytali, czy do dyspozycji gości będzie parking i oczywiście był
(nawet zapisany w umowie), tylko tyle, że płatny.
Często słyszy się o takich sytuacjach, dlatego popytajcie znajomych o opinie,
poszukajcie ich w internecie,
a jeśli coś
wzbudzi w Was niepokój poproście o dopisanie punktu w umowie.
I nie dajcie się
zwieść tym,
że umowa jest na standardowym druku i, że nigdy nie wprowadzano do niej zmian,
że nigdy nie zdarzyło się, żeby ktoś żądał tak dziwnych zapisów itp.
Umowę zawsze można
modyfikować.
Myślę, że dobry lokal na pewno zgodzi się na to dla Waszej
spokojności :)
Pozdrawiam Pissstacja
Tak wiele rzeczy do ogarnięcia. Dobrze ze jest taki blog gdzie mozna wszystko przeczytac i zanotowac zeby o czyms czasem nie zapomniec
OdpowiedzUsuń